“Hoe maak je een goede 404-pagina voor je WordPress website?”

Weet jij wat er gebeurt als een bezoeker van jouw website een pagina bezoekt die niet bestaat? Hij komt dan op een pagina die aangeeft dat de website niet kan gevonden worden, de zogenaamde 404-pagina. Heb jij deze pagina al eens bekeken? Hoe ziet die pagina er dan uit bij jou? Bevat deze pagina alle nodige elementen om de verdwaalde bezoeker terug op weg te helpen? Lees vlug verder!

Wat is een 404-pagina?

In een eerder artikel kon je al lezen hoe je zelf gebroken links kan opsporen op jouw website. Als een bezoeker van je website zo’n gebroken link volgt, dan komt hij op een pagina die aangeeft dat de gezochte pagina niet kan gevonden worden, dit is de 404-pagina. Een 404-pagina is dus de pagina die getoond wordt als de gezochte pagina niet gevonden wordt. 404 verwijst naar de code van de foutmelding.

Elk WordPress thema heeft normaal gezien zijn eigen 404-pagina. Voor mijn favoriete thema, DIVI, ziet de standaard 404-pagina er als volgt uit:

Niet echt veelzeggend dus, zo’n standaard 404-pagina. Bovendien is de boodschap in het Engels, terwijl mijn website in het Nederlands is. Daar moeten we dus dringend werk van maken!

Heb je geen idee hoe jouw 404-pagina er uit ziet? Surf dan eens naar een pagina waarvan je zeker weet dat ze niet bestaat vb. jouwwebsite/blabla. Mijn huidige 404-pagina kan je bv. terugvinden via volgende link: https://springweb.be/blabla

En, wat vind je van jouw 404-pagina? Niet tevreden? Dan gaan we vlug verder!

Waaruit moet een 404-pagina bestaan?

Zorg ervoor dat jouw 404-pagina zeker volgende elementen bevat:

1. Link naar startpagina

Eerst en vooral moet je ervoor zorgen dat je de verdwaalde bezoeker terug op het juiste pad zet. Dat kan je doen door op z’n minst een link naar de startpagina van je website te tonen.

2. Zoekveld

Daarnaast is het ook handig om een zoekveld te tonen, zodat de bezoeker zelf kan zoeken naar de pagina die hij nodig heeft.

3. Links naar populaire pagina’s

Je kan ook links plaatsen naar de allerbeste content van je website bv. naar je meestbezochte blogartikels of naar je FAQ.

4. Het navigatiemenu

Vaak zegt men dat het navigatiemenu niet getoond hoeft te worden op een 404-pagina. Ik ben er echter voorstander van dit wel te doen. De bezoeker kan zo onmiddellijk via het menu verder surfen op jouw website én het helpt bij de herkenbaarheid van jouw website.

5. Mogelijkheid tot contact

Maak het mogelijk dat de bezoeker contact met jou opneemt, via een link naar het contactformulier of het tonen van een e-mailadres.

6. Duidelijke melding dat de pagina niet gevonden is

Vermeld op een duidelijke en vriendelijke manier dat de gezochte pagina niet gevonden is.

Inspiratie nodig?

Weet je niet goed hoe jouw 404-pagina er uit moet zien? Probeer het vooral eenvoudig te houden én in lijn met de rest van je website. Wil je toch wat voorbeelden zien van 404-pagina, dan kan je oa. terecht op Creative Market. Je kan ook altijd eens een zinloze link opzoeken bij jouw favoriete websites om te zien hoe hun 404-pagina is opgebouwd.

Hoe maak je een 404-pagina met Divi?

Er zijn tal van plugins waarmee je zelf een 404-pagina kan maken (vb. 404page).

Als je, net als ik, gebruik maakt van het DIVI-thema, dan heb je zo’n plugin echter niet nodig en kan je makkelijk zelf een 404-pagina aanmaken.

Zorg ervoor dat je minimum versie 4.0 van DIVI hebt om deze stappen te volgen. Na het inloggen op je website, ga je in het dashboard naar DIVI > Theme Builder

Klik op Add new template

Scroll in het scherm Template Settings helemaal naar beneden en vink 404 page aan. Vervolgens klik je op Create template.

Klik op Add custom body en kies Build custom body

Nu kan je starten met het ontwerpen van jouw pagina, zoals je dat ook zou doen voor de rest van je website. Bewaar je pagina door onderaan op de paarse knop te klikken en vervolgens op de groene knop Save.

Tenslotte bewaar je ook nog eens het hele template door op groene knop Save template te klikken.

Je hebt nu je eigen 404-pagina gemaakt. Je kan altijd eens testen hoe die er uitziet door naar een verzonnen pagina op jouw website te surfen.

Hieronder kan je een voor- en na zien van mijn 404-pagina. Ziet er toch heel wat beter uit nu, niet?

Voor:

Na:

Extra tips

1. Vermijd de term ‘404-pagina’

Niet iedereen weet wat een 404-pagina is. Gebruik deze term dus beter niet op jouw 404-pagina. De bezoeker heeft hier geen boodschap aan.

2. Laat het ontwerp aansluiten bij jouw site

Zorg ervoor dat je de 404-pagina ontwerpt in dezelfde stijl als de rest van jouw website. Zo weet de bezoeker dat hij op jouw website zit en geraakt hij niet nog meer in de war.

3. Voorkomen is beter dan genezen

Probeer te voorkomen dat jouw bezoekers ooit je 404-pagina te zien krijgen. De tips uit het artikel om gebroken links op te sporen, helpen je hiermee al een heel eind op weg.

Conclusie

Het maken van een goede 404-pagina is misschien niet iets wat op jouw prioriteitenlijstje staat, als je er überhaupt al eens aan gedacht had. Toch mag je het belang van een goede 404-pagina niet onderschatten, zeker als je een website hebt die al langere tijd meegaat.

Nog vragen? Stuur me dan zeker een berichtje! 

Hulp nodig bij het beheer van je website?

Springweb

Ontwikkelt en beheert WordPress websites.

Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacyverklaring

© 2020 Alle rechten voorbehouden. Webdesign Springweb.

CONTACT

Korenbloemlaan 23
2980 Zoersel
België
E-mail: info@springweb.be
Tel: 0474/71.83.01
BE 0678.789.568

Pin It on Pinterest