Wanneer je een bedrijf runt – klein of groot – dan is het essentieel dat (nieuwe) klanten je kunnen vinden. Daarom is het belangrijk om voldoende aandacht te schenken aan je SEO of zoekmachine optimalisatie, zodat je hoger gaat scoren in Google en beter gaat opvallen tussen de zoekresultaten. Dit kan je bereiken door je bedrijf te laten aanmelden bij Google Mijn Bedrijf.

Met Google Mijn Bedrijf worden je gegevens via één centrale bedrijfsvermelding getoond op de zoekresultatenpagina’s, Google Maps en Google+ zodat klanten je altijd kunnen vinden.

Het grote voordeel is dat je via zo’n bedrijfsvermelding veel beter gaat opvallen in de zoekresultaten. Wanneer mensen online naar jouw bedrijf zoeken, dan kunnen ze bovendien via één klik naar je bellen en zien ze ook een directe link naar de routebeschrijving en naar je website.

 

Je bedrijf online vindbaar maken

Google eens op je eigen bedrijfsnaam en kijk wat er op het scherm verschijnt. Worden al je bedrijfsgegevens, foto’s, beoordelingen, liggingsplan en zelfs Google street view toegankelijk? Super! Dan ben je al een heel eind op weg.

Niet alleen kunnen klanten jouw website online vinden, maar door het inrichten van de Google Mijn Bedrijf pagina kunnen jouw klanten je ook online traceren.

Wanneer een gebruiker online op zoek is naar jouw bedrijf kan hij in één oogopslag de bedrijfsgegevens zien zoals adres, telefoonnummer, openingstijden, enz. De gebruiker hoeft nu niet op het organische zoekresultaat te klikken om deze gegevens in te kijken. Handig voor de gebruiker dus.

 

Zie je geen bedrijfsvermelding verschijnen aan de rechterkant van het zoekresultatenscherm? Dan is er werk aan de winkel.

Het belang van lokale vindbaarheid

Wanneer je een zoekopdracht uitvoert om een bepaald type bedrijf te vinden, toont Google je op basis van je locatie een kaart waarop drie bedrijven worden uitgelicht.

Wanneer ik bijvoorbeeld zoek naar bakkers, dan toont Google mij een lijstje van drie bakkers in de buurt van waar ik me op dat moment bevind:

Die drie bedrijven krijgen dus een veel grotere zichtbaarheid en kunnen op die manier ook op de meeste kliks rekenen. Afhankelijk van je locatie toont Google hier andere resultaten. Als jij je zoekopdracht in Brussel uitvoert, zal je Brusselse bakkers als resultaat krijgen.

Als je dus wilt dat meer mensen je bedrijf vinden, is het erg belangrijk om een plaatsje op die lijst te veroveren. En dat kan je doen door de SEO van je bedrijfsvermelding te optimaliseren.

Hoe meld je je aan bij Google Mijn Bedrijf?

Het aanmaken van een eigen Google Mijn Bedrijf-account is heel simpel:

 

  • Ga naar https://www.google.be/business en klik op ‘aan de slag’. Als je nog geen Google account hebt, dan zal je dat eerst moeten aanmaken. Als je wel al een account hebt, log je met dit account in. Hierna doorloop je een stappenplan waarbij je je bedrijfsnaam, locatie, bedrijfscategorie en contactgegevens kan invullen. Vul je gegevens zo volledig mogelijk in. Deze worden door Google geïndexeerd en vertoond in de zoekresultaten. Ze dragen daarom bij aan een betere vindbaarheid.
  • Maak je een nieuw account aan, dan moet je de pagina laten verifiëren door Google. Standaard gaat dit via post. Voor sommige bedrijven is dit ook mogelijk per e-mail of telefoon. 

    Het opsturen van de postkaart  duurt 1 tot 2 weken. Heb je de postkaart ontvangen, dan heb je 30 dagen de tijd om ook daadwerkelijk je locatie te verifiëren. Daarna verloopt de code.

    Om je locatie de verifiëren met de ontvangen code ga je naar Google Mijn Bedrijf en log je in. Klik op de locatie, dan zie je in de rechterzijbalk de melding dat je locatie nog niet geverifieerd is. Klik op ‘Deze locatie verifiëren’ en vul de code in die je ontvangen hebt. Vervolgens is je bedrijf geverifieerd en automatisch vindbaar via Google Zoeken, Google Maps en Google+.

Jouw Google Mijn Bedrijf inrichten

Naast de basisgegevens kan het account nog verder ingericht worden.Het is enorm belangrijk dat alle essentiële gegevens zoals locatie, openingsuren, telefoonnummers, je website en overige contactgegevens ingevuld zijn. Je kan Google Mijn Bedrijf immers vergelijken met je online visitekaartje en het is dus erg belangrijk om alle info te voorzien waarnaar mensen mogelijks op zoek zijn.

Openingstijden

Indien jouw bedrijf een winkel heeft, is het zéér belangrijk om openingsuren toe te voegen!
De gebruiker die jouw zoekt, ziet onmiddellijk of je winkel open is of wanneer deze terug open gaat. Vul ook afwijkende openingstijden in als deze bekend zijn, bijvoorbeeld rondom feestdagen en/of vakanties.

Foto’s

Je kunt verschillende foto’s toevoegen aan Google Mijn Bedrijf. De belangrijkste zijn je identiteitsfoto’s:

  • Profielfoto
  • Logo
  • Omslagfoto

Deze foto’s worden op belangrijke locaties weergeven, zoals de zoekresultaten van Google, bij je locatievermelding op Google Maps en wanneer men je bedrijfspagina opent.

Google doet daarnaast nog een aantal suggesties voor andere afbeeldingen die je kunt toevoegen aan Google Mijn Bedrijf, zoals foto’s van werknemers, teamfoto’s en extra foto’s. Hoe beter het beeld is dat een potentiële klant krijgt van je bedrijf, hoe groter de kans dat deze langskomt. Heb je dus relevante foto’s die je nog extra kunt toevoegen, doe dit dan vooral.

Google Posts

Met Google Posts kan je aanbiedingen, evenementen, producten en diensten extra in de kijker zetten. Het enige dat je nodig hebt om een Google Post aan te maken, is een afbeelding, een omschrijving en een URL. De mogelijkheden zijn legio, je kan nieuwe producten onder de aandacht brengen, een evenement aankondigen, een aanbieding plaatsen,… Houd er wel rekening mee dat je Google Posts in principe na 7 dagen verwijderd worden. Het is dus een kwestie van je berichten bij te houden. 

Reviews ontvangen

Online reviews zijn belangrijker dan ooit. Niet alleen zorgen positieve reviews voor meer vertrouwen in je zaak, ook Google zal je bedrijfsvermelding in dat geval als relevanter beschouwen. Reviews zorgen er dus voor dat je hoger gaat scoren in de zoekresultaten en dat klanten sneller zaken met je gaan doen.

Wie graag recensies wilt, zal er echter actief om moeten vragen. Mensen zijn immers sneller geneigd om een review achter te laten wanneer een bedrijf hen dat specifiek vraagt. Vraag het persoonlijk, via e-mail, via een link op je website, … Er zijn verschillende mogelijkheden, dus kies zelf de methode die het beste werkt voor jou.

Bedank klanten steeds voor goede en positieve reviews, maar houd zeker ook een oogje in het zeil voor negatieve commentaren. Je kan negatieve reviews immers makkelijk een positieve draai geven, maar enkel wanneer ze correct behandeld en beantwoord worden. Zet je klantvriendelijkheid in de kijker zetten en toon aan dat je bereid bent om je bedrijf te verbeteren.

 

Rapportage via Google Mijn Bedrijf Insights

Via Google Mijn Bedrijf kan je ook de rapporten, Google noemt dit Insights, bekijken van hoeveel keer uw bedrijf werd gevonden op Google.

Zoals je kan zien maakt Google onderscheid tussen twee zoekopdrachten over hoe klanten zoeken naar je bedrijf:

  • Rechtstreeks
    Dit zijn de resultaten van zoekopdrachten op naam of adres van de onderneming.
  • Algemene zoekopdracht
    Dit zijn de resultaten van zoekopdrachten op categorie, product of service.

 

Je kan ook zien waar klanten je bedrijf bekijken op Google, welke acties klanten hebben ondernemen, het gebied waar klanten een routebeschrijving opvragen, de weergave van je bedrijfsfoto’s,…

Met deze insights rapporten weet je dus perfect hoe jouw bedrijf scoort op vlak van vindbaarheid in Google en waar je kan bijsturen.

Tips

Heb je bovenstaande stappen gevolgd, dan is je Google Mijn Bedrijf account ingericht en dan is je bedrijfslocatie vindbaar via Google. Wel wil ik nog een aantal extra zaken delen om rekening mee te houden bij het inrichten van Google Mijn Bedrijf. Lees onderstaande tips door om optimaal gebruik te maken van Google Mijn Bedrijf.

Maak niet meerdere pagina’s per adres aan

Hoewel het misschien niet te voorkomen is, is het aan te raden om nooit meerdere Google Mijn Bedrijf accounts per adres aan te maken. Hiervoor gelden wel een aantal uitzonderingen. Wanneer je met meerdere bedrijven in een bedrijfsverzamelgebouw zit, is dit geen probleem, omdat het duidelijk om verschillende bedrijven gaat. Ook maakt Google een uitzondering voor afdelingen binnen bedrijven, universiteiten, ziekenhuizen en overheidsinstellingen. Wel moet deze afdeling dan duidelijk afgescheiden zijn van de rest van je bedrijf.

Zorg dat je adres ook op je website staat

Om de vindbaarheid van je Google Mijn Bedrijf locatie te verbeteren, is het belangrijk om je bedrijfsadres ook op je website te vermelden. Zorg daarbij dat dit adres exact overeenkomt met wat je in Google Mijn Bedrijf hebt aangegeven.

Wees ook vindbaar op andere plekken

Naast het vermelden van je adres op je eigen website, verbetert de vindbaarheid van je bedrijfslocatie in Google ook door vindbaar te zijn op andere plaatsen. Meld je bedrijf daarom aan bij diensten als de Handelsgids en Yelp, of claim de locatie als je al vindbaar bent, om zo de juiste gegevens in te kunnen voegen. Je aanmelden voor deze diensten is gratis. Kijk ook naar op welke sites je bedrijfsadres verder nog vindbaar is en of de gegevens correct zijn.

Stimuleer recensies

Vraag klanten om een recensie achter te laten bij je vermelding in Google. Een bedrijfslocatie met veel recensies heeft een betere kans om getoond te worden in de zoekresultaten. Daarnaast creëer je met positieve recensies natuurlijk ook een goed imago bij je potentiële klanten die het bedrijf zien in de zoekresultaten.

Houd je gegevens up-to-date

Bovendien is het belangrijk om regelmatig je gegevens te controleren en te updaten. Een vermelding die regelmatig geüpdatet wordt met relevante informatie, zal beter scoren in Google.

Nog vragen?

Twijfel je nog over het aanmelden van je bedrijf bij Google Mijn Bedrijf? Bedenk dan goed dat een groot gedeelte van de klanten zoekt via Google. In Google vindbaar zijn is dan ook essentieel.

Zorg ervoor dat je bedrijfsgegevens op Google Mijn Bedrijf up-to-date zijn. Wanneer het nu gaat om een routebeschrijving, de openingstijden of een recensie. Via Google heb je de mogelijkheid om jouw klanten de juiste informatie op het juiste moment aan te bieden.


Heb je na hierna toch nog vragen, geef me dan een seintje op 
info@springweb.be! Ik help je graag verder!

ja, ik wil graag help

Als je dit interessant vond, deel het dan zeker:

Download de gratis vragenlijst

Download en vul de vragenlijst in en neem hem mee in het eerste contact met je webdesigner.

#Maak je doelen helder

#Wees voorbereid

#Kom niet voor verrassingen te staan

Creëer samen een website die voldoet aan al jouw doelen en wensen!

Bedankt!

Download de gratis checklist

Download de gratis checklist, druk hem af en start met het verzamelen van het nodige materiaal.  Als alles afgevinkt is, bezorg je het nodige materiaal aan je webdesigner!

Creëer samen een website die voldoet aan al jouw doelen en wensen!

Bedankt!

Pin It on Pinterest